måndag 5 september 2011

Bondens dag

Helgen blev inte riktigt som planerat och då menar jag inte bara att matchen inte gick som det var tänkt. Vi skulle ha fått besök från Göteborg av fina familjen Balldin men det ställdes in då pappa och Lydia fortfarande var lite krassliga. På lördag morgon var de dock tillräckligt pigga för att göra en familjeutflykt. Vi åkte till Backamo utanför Ljungskile för att gå på Bondens dag. Lite nervösa var vi dock - tänk om de skulle genomskåda oss och kräva någon slags bondelegitimation? De kanske skulle tycka att vi betongmänniskor inte hade något där att göra? Dock har vi ju lite att falla tillbaka på. Både mormor och morfar växte upp på bondgård och mammas kusiner driver ett lantbruk av gigantiska mått. Och pappa är ju trots allt landsortspräst.


Hur som helst, vi fick komma in. Vi var inte precis ensamma där. Förra året hade Bondens dag 17 000 besökare, kanske medverkade vi till att slå nytt rekord? Lydia körde traktorer av olika slag, åkte hölass, tittade på hästar och kossor, pappa köpte honung och färsk majs, dessutom såg vi en kändis: Eskil Erlandsson, vår jordbruksminister. Wow.

Jag var vaken när vi kom fram, sedan sov jag. Djupt. Skönt var det. Omgiven av min lilla vagnsmus jag fått av Rickard och Carolina. Mina föräldrar tyckte jag skötte mig exemplariskt, jag gjorde det med andra ord lätt för dem. Ibland har de tur..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar