måndag 5 december 2011

Gäster från andra sidan fjorden

Familjen Jonsved i Grundsund och vår familj bor om man ser till fågelvägen mycket nära. Pappa Jonsved och pappa Wallin (min pappa alltså..) är båda präster, ungefär lika gamla och våra familjer har en ganska liknande situation. Ändå träffas vi inte så ofta, inte så ofta som vi vill. Det är Gullmarsfjordens fel. Den där fjorden gör att avståndet känns milsvitt. Länge har det pratats om att träffas lite mer, nu i helgen blev det äntligen av. De kom till oss på fredag kväll och sov över.

Lydia hade namnsdag i lördags. Två av barnen Jonsved har inte någon namnsdag alls. Bara Bolibompa-namnsdag. Ina och Nellie heter dom. Holger däremot, har namnsdag.

Vi åt tacos på fredagskvällen (eller rättare sagt - alla utom jag). Börjar bli mer och mer intresserad av mat, tror snart det är dags för mig att piffa upp min meny. Nog för att mjölk ger starka ben, men lite potatis och andra rotfrukter kan vara ett bra komplement. Vet dock inte om jag är redo att testa föräldrarnas senast snilleblixt med ett julbord i puréform. Nog för att potatisen kan funka, men "sillpuré", "janssonspuré", "gravad laxpuré", "köttbullspuré"... Nej, det får nog vänta.

På lördagen hade vi tänkt att göra en utflykt till Nordens ark och gå på en mysig julmarknad. Väderprognosen var dock inte lika mysig visade det sig: regn och 24-25 m/s. Hurv. Nu blev det inte full storm utan "bara" regn och styv kuling. Men det räckte gott för att få oss på andra tankar, istället stannade vi hemma och lekte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar