lördag 24 december 2011

Julafton



Till slut kom tomten. Och strax därefter däckade jag av trötthet. Men låt oss ta det från början...

Julaftonsnatten är en spännande natt. Många barn har svårt att sova. Det gäller även oss som är juldebutanter. Så efter lite protester och krav på nattamat så fick jag sova i mamma och pappas säng. Men det visade sig att pappa var än mer envis än vad jag är (för jag är inte så envis... ännu...). När jag vaknade så låg jag åter i min egen säng, hade tydligen blivit förpassad dit igen strax efter klockan fyra på natten.

Väl uppe så var det grötfrukost med skinkmacka. Men innan dess så hade Lydia och jag varsin julklapp som väntade i en strumpa i köket. Min var så stor att den inte rymdes i strumpan - det var en bok med Viktor Rydbergs "Tomten". Kanske något finkulturellt för en som är van vid Goboken, men den kommer nog att bli en årlig jultradition.

Vi lekte lite och sedan bar det av mot kyrkan. Klockan elva var det samling vid krubban. Det märktes att det var julafton och familjegudstjänst - det var många barn och alla kom nästan precis när det skulle börja. Vi barn samlades framme i koret och fick varsin träfigur av prästen. Även jag fick en egen figur (jag känner honom väl och vi har en god relation). Sedan skulle de sättas ut och vi gick igenom julens budskap. Julen är ju världens största, bästa och viktigaste födelsedagsfest.

Efter en kort promenad - ingen vit jul men väl skön värme - så var det lunch och middagsvila. Efter Kalle Ankas jul blev det julbord. Julbordet var en riktig höjdare. Inte p g a gravad lax, rödkål eller skinkan. Inte heller p g a köttbullarna, prinskorven eller brysselkålen. Nej - julbordets vinnare blev... POTATISEN!
Undrar du varför - jo för det var första gången jag åt något annat än mjölk. Efter en kort sekund av tveksamhet blev jag lyrisk. Slurp - mera, mera, MERA! Nu skall det utforskas nya smakar.

Framåt kvällen kom tomten. Tydligen hade både jag och Lydia varit snälla för vi fick flest paket i familjen. Tomten var väldigt spännande. För att inte tala om inslagningspapper och glittrande snören. Jag blev helt till mig. Sedan somnade jag mitt i kaoset.

Grötfrukost

Lek i församlingshemmet innan gudstjänsten.

Pappa prästen läser julevangeliet.

Mitt får som jag placerade ut (med viss hjälp av storasyster).

Jesusbarnet i den omgivning som vi barn gav honom.

God jul mamma.

God Jul pappa.

Nu har vi ljus, här i vårt hus...

I väntan på julbordet.

Mitt livs första tugga. Mums!

Tomten fick slita hårt då det var barmark och renarna inte kunde köra släden på gräset.

Lydia blev tomtens assistent.

Vissa är lätt att snabbt bli kompis med.



På spaning efter spännande paket.

Potatismoset gav ny frimodighet att pröva andra smaker.

Inte helt lätt att öppna på egen hand.

Kvällsfikat jag missade...

2 kommentarer:

  1. Vilka underbart söta bilder! Ni ser ut att ha det bra.
    Kram Maria O

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig jul nu ser ut att ha haft!

    SvaraRadera