onsdag 12 oktober 2011

Folkbokförd!

Idag fick jag hem ett brev från Skatteverket, Folkbokföringen. Jag kan nu tillkännage att jag är folkbokförd i Sverige som Rebecca Sara Elisabeth Wallin, med tilltalsnamnet Rebecca och efternamnet Wallin. (Att mina föräldrar skickade in dessa uppgifter sista angiven dag och vad detta säger om vilka egenskaper de besitter behöver jag inte gå in på ytterligare i detta forum).

Hursomhelst. Rebecca kom de på att jag hette efter några dagars funderande och sedan har det inte varit några tveksamheter. Jag är en liten Rebecca helt enkelt. Namnet Rebecca är hebreiskt ("rivqah"/"rivka") och flera tusen år gammalt och man vet egentligen inte vad det betyder. Några teorier är "bunden", "att knyta" eller "fängslande".

Mitt mellannamn Sara heter jag efter mammas favoritkusin som bor i Ragvaldsträsk, det betyder "furstinna" eller "prinsessa" eller "härskarinna". Bara att välja vad man föredrar!

Elisabeth är ett släktnamn på pappas sida och betyder "Gud är fullkomlighet". Dock är det inte stavat på Wallin-vis som är utan h på slutet.

Att alla namn är bibliska är faktiskt en lyckosam slump och inte bara för att jag är prästdotter. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar