onsdag 1 februari 2012

Matglädje del 2

Kanske kan det vara lite tjatigt att skriva om mat stup i kvarten. Är ju inte så att jag lever för att äta. Men jag måste äta för att leva. Och rätt gott kan det ju vara. Dessutom så lär jag mig av de vuxna. När det är gäster så skall det bjudas på mat. När man läser tidningen (och den lyckas jag ibland ta så jag kan läsa själv) så är det bilder på mat och recept. T o m TV handlar om mat - Sveriges mästerkock, morgonsoffans TV-kock eller vad det nu än är. Så överallt är det mat - även på denna blog.

Idag handlade pappa hem en massa saker som jag skall få äta. Ett halvt kilo (!) rostbiff, ett drygt hekto torsk, potatis, lök, morötter och lite annat smått och gott. Nu minsann skall det ätas. Två saker skall jag dock finslipa lite på. Dessa områden är:
* Uppläggning: Det finns ett tydligt glapp mellan de snygga maträtter man ser i tidningarna och de puréer som jag serveras. Jättetydligt glapp. Men kan någon komma på hur man t ex serverar "finmald köttpuré" på ett snyggt sätt?
* Bordsskick: Jobbar på det. Men helt lätt är det inte. Storasyster får ibland hjälpa mig då hon har bättre finprecision än vad jag har. Fast inte ens då blir det perfekt.


1 kommentar:

  1. Du får be mamma o pappa frysa in din mat i roliga iskuber, då är det nog lättare att få till en snygg uppläggning. Bordsskicket har jag ingen lösning på...

    SvaraRadera